Świat podlega zmianom, a wraz z nim rozwijają się metody, które się wykorzystuje. Także proces edukacji jest całkowicie odmienny niż lata temu. Aktualnie, w dobie nadmiaru wszelkiego typu bodźców potrzebne jest wyekstraktowanie priorytetów. Dotyczy to szczególnie najmłodszych. Dzieci nie są w stanie się ukierunkować – interesuje je cały(m) świat(em). Rolą nauczycieli w przedszkolu jest pomóc im poznawać ten świat najszerzej jak się da. Fundamentem współczesnego przedszkola musi być wielotorowość. Taka szkoła pozwala dziecku dowiedzieć się jak najwięcej i samodzielnie wybierać co je interesuje.
Przedszkole – jakie metody wychowawcze w nim panują
Bez względu na miasta(o) czy dzielnicy(ę), w której mieści się przedszkole, metody wychowawcze są przeważnie zbliżone. Nieważne czy to Ursynów czy Wawer – przedszkole zawsze musi stawiać nacisk na ogólny rozwój młodego człowieka. Istotne jest wpajanie dziecku reguł moralnego postępowania. Należy obserwować zachowanie dziecka i informować je o prawidłowych wzorcach. Budowa tego typu wzorców polega na tworzeniu pozytywnych skojarzeń w głowie dziecka. Opiekun powinien dbać na dobre(y) samopoczucie dziecka. Wykluczone jest podnoszenie głosu czy karanie. Powinno się tłumaczyć różne sprawy spokojnym głosem. Konsekwentna budowa pozytywnej relacji powoduje, że dziecko po jakimś czasie przyjmuje reguły i wchłania jako własne. Ponadto niepomijalną kwestią jest dyskutowanie z najmłodszymi o uczuciach. Otwarte rozmawianie o tym co się czuje uczy dziecko empatiii(ę) i większe(go) zrozumienia(e) drugiego człowieka.
Jakie metody do pracy z przedszkolakami?
Oczywiście każde przedszkole posiada swoje(imi) metody(ami) pracy z maluchami. Wiele z nich stawia na specjalizację. Jest to metoda, gdzie do wiodącej dziedziny dopasowuje się wiedzę ogólną. Występuje kilka często używanych metod, które charakteryzują się efektywnością. Warto się im przyjrzeć:
- metoda bloków tematycznych – wyznacza się jeden blok tematyczny, wokół którego skupiają się wszelkie zajęcia w danym czasie. Tematykę bloków wskazuje się na bazie upodobań dzieci, rodziców i wychowawców. Zazwyczaj bazuje ona na aktualnych wydarzeniach lub porach roku.
- metoda kącików tematycznych – bazuje na podziale sali na kilka części o różnej tematyce. Dziecko otrzymuje swobodę wyboru, w jakim otoczeniu chce pracować. Tego rodzaju metoda pozwala na realizację programu nauczania w małych grupach. Dzięki temu wychowawcy mogą poświęcić więcej czasu na pracy(ę) indywidualną z maluchami. Małe grupy sprzyjają również dzieci do nawiązywania relacji z kolegami i koleżankami.
- metoda projektów badawczych – skupia się na wartości poznawczej określonych zajęć. Poprzez pracę samodzielną lub grupową dzieci starają się znaleźć(enia) odpowiedź(i) na postawione przed nimi pytania dotyczące wybranego tematu. Oprócz rozszerzaniem wiedzy, metoda naucza dzieci inicjatywy i zaangażowania
- metoda portfolio – dzięki gromadzenie(u) prac, dokumentów i zdjęć podczas pobytu w przedszkola(u) można zaprezentować ścieżkę jakie dziecko zanotowało przez ten okres. Jest to pewnego rodzaju archiwum stanowiące opowieść(ią) o postępach malucha. Zarówno opiekun, jak również dziecko mogą w ten sposób prześledzić rozwój i poddać refleksji okres przeżyty w przedszkolu.
Typowy dzień w nowoczesnym przedszkolu
Dzieci dosyć szybko ulegają znudzeniu. Dlatego ważna jest dynamika i stałe pobudzanie zainteresowania. Jak zatem wygląda klasyczny dzień w przedszkolu? Na początek zajęcia w kręgu – maluchy i opiekun siadają w kręgu i następuje wprowadzenie do tematu dnia. Następnie pora na zajęcia wiodące – mogą one być związane z poszerzaniem wiedzy językowej(ych), matematycznej(ych), jak również z muzyką czy plastyką. W dalszej kolejności pora na jakże ważne w przypadku młodych ludzi zajęcia okołosportowe. Niezależnie od pogody odbywają się one na zewnątrz. Potem, po harcach trzeba coś przekąsić i można wracać do zajęć w kącikach tematycznych. Jak zaprezentowano dzieci dostają wystarczająco dużo bodźców, które pozytywnie wpływają na ich rozwój.