1. Zajęcia montessori
Główne założenia metody montessori w Ostrowie Wielkopolskim to:
- Brak kar i nagród. System stawia duży nacisk na wolność u maluchów oraz wykształcenie wewnętrznej motywacji {aby się uczyć|aby zacząć się uczyć|do nauki
- Miła atmosfera między dziećmi. W tej metodzie nie ma miejsca na rywalizację między uczniami. Dzieci uczą się wzajemnie od siebie, wspierają się i pomagają sobie nawzajem. One samodzielnie decydują, gdzie, czego i na jak długo chcą się uczyć w danym momencie. Warto również dodać, że dzieci podczas lekcji mogą w pełni swobodnie poruszać się po sali.
- W grupie są dzieci w różnym wieku, z trzech roczników. Ze względu na to, że dzieci uczą się w idealnym dla siebie tempie, a program nauki jest indywidualny, w związku z tym, że każde dziecko jest inne, zdolności oraz zainteresowania.
- Zadaniem nauczyciela jest wsparcie i pomoc swoim uczniom. Musi on podążać za dzieckiem przy czym pomagać mu w rozwijaniu swoich talentów.
Nauka programem montessori – jak powinna wyglądać sala?
Pamiętaj, że tam gdzie dziecko się uczy powinien panować porządek. Dzieci mają do zabawy pomoce dydaktyczne, dobrane przemyślanie.
1. Integracja sensoryczna
Integracja sensoryczna jest procesem w którym mózg organizuje docierające do niego informacje które płyną z ciała, po czym wysyła odpowiednią reakcję. Zmysły kluczowe dla integracji sensorycznej którymi są dotyk, równowaga oraz czucie ciała mają dość duże znaczenie w codziennym funkcjonowaniu. Są podstawą optymalnego rozwoju i działania pozostałych wyższych zmysłów oraz umiejętności. Czym one są? Jest to między innymi wzrok, słuch, mowa, umiejętność chodzenia lub zdolność wykonywania precyzyjnych czynności. Problemy integracji sensorycznej występują, kiedy mózg nie jest zdolny aby prawidłowo przetwarzać bodźce zmysłowe. Dziecko wtedy ma trudności z wykonaniem i zaplanowaniem swoich własnych działań, może być przesadnie ruchliwe albo mieć problemy ze skupieniem uwagi. Pojawiają się też zaburzenia z koordynacją ruchu, umiejętności pisania czy czytania.
2. Fizjoterapia
Fizjoterapia opiera się na kompleksowym działu, które ma na celu poprawę, przywrócenie a także utrzymanie zdolności ruchowych i funkcjonalnych pacjenta. Bardzo istotne jest również to, iż ma to także działanie profilaktyczne, które przeciwdziała wystąpieniu powtórnych epizodów. Aby uzyskać poprawny stan zdrowia, fizjoterapeuta stosuje kinezyterapię, czyli terapię ruchem czy też terapię manualną która polega na masażach i technikach wykonywanych przez fizjoterapeutę.
3. Psychoterapia
Psychoterapia dla osób dorosłych w dużej mierze polega na rozmowach z psychoterapeutą. W związku z czym duża część osób nie wie,, jak prowadzona jest psychoterapia dzieci. Metody terapeutyczne dla dzieci dobierane są odpowiednio do wieku i możliwości poznawczych dziecka. Dzieci swoje trudności w głównej mierze pokazują w zabawie, przez co, jeśli mniejsze dziecko, terapeuta bazuje właśnie na tej aktywności. Ponadto często też korzysta z gier, co sprzyja nawiązaniu z dzieckiem więzi, a także dowiedzieć się co lubi robić. Sama relacja między terapeutą a dzieckiem jest istotnym czynnikiem leczniczym. Ciekawym elementem pracy z dziećmi jest także praca rysunkiem. Maluchy tak mogą wyrazić swoje uczucia. Bardzo podobnie dzieje się, gdy wspólnie z terapeutą opowiadają bajki. Maluch, tworząc opowiadania razem z terapeutą, najczęściej bohaterowi dają swoje własne cechy bądź opowiada jego życie, jako podobne do swojego.